Dag 73 - IJkpunt Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 73 - IJkpunt Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 73 - IJkpunt Saint-Jean-Pied-de-Port

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

20 Augustus 2018 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Totaal gelopen: 1931 km.

Ik ben in Saint-Jean-Pied-de-Port. Om half een liep ik door de eeuwenoude pelgrimspoort het stadje binnen en ook dit was voor mij weer een emotioneel moment.
In 52 wandeldagen ben ik door heel Frankrijk gelopen. Op 28 juni vertrokken vanuit Rocroi in het uiterste noorden en vandaag dan in het zuidelijkste stadje van Frankrijk. Ik ben op een stadsmuur gaan zitten om dit op mij te laten inwerken.

Vervolgens het stadje ingetrokken. Men had mij van te voren geeaarschuwd, maar toch werd ik overdonderd door de hoeveelheid mensen. Het grootste deel waren overigens toeristen en in die menigte viel je als pelgrim nauwelijks op.
Dat werd anders toen om half twee het pelgrimsbureau werd geopend. Waar ze vandaan kwamen weet ik niet, maar ineens stond daar een lange rij met pelgrims die zich wilden laten inschrijven. Ik keek mijn ogen uit. Een grote groep met Japanners, met rolkoffers achter zich aan rollend, Amerikanen en Australiërs met grote rugzakken, een bont gezelschap van nationaliteiten. De meesten zo bleek, waren vandaag in Saint-Jean-Pied-de-Port aangekomen en beginnen morgen aan hun eerste wandeldag.

Ik slaap in de herberg van het voormalige 'Le Esprit du Chemin'. Ik was blij dat ik dit gereserveerd had, want de herberg is inmiddels helemaal vol.
In het pelgrimskantoor heb ik mij ook laten voorlichten. Met mijn kilometers in de benen zou ik morgen binnen zeven uur in Roncevalles kunnen zijn.
Dat is mooi maar toch wacht mij morgen een intensieve dag, want dan moet ik de Lepoederpas over, een beklimming van 180 naar bijna 1400 meter.
Nu ben ik vooral opgetogen en opgewonden. Opgetogen dat ik tot hier ben gekomen en opgewonden, dat hoewel mijn camino allang begonnen is, ik morgen aan de Camino Franchese ga beginnen.

  • 20 Augustus 2018 - 18:13

    Hilde:

    Veel succes op het laatste deel van je pelgrimage. Ben benieuwd hoe het je daar zal vergaan.

  • 22 Augustus 2018 - 10:06

    Karin:

    Hoi Aart-Jan, ja, als je daarbij stil staat....in 52 dagen heel Frankrijk doorgelopen, dan is dat een enorme prestatie, petje af! Nu ga ik je heel veel succes en ook plezier wensen op het laatste deel van je reis. Hartelijke groet van hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 4400
Totaal aantal bezoekers 748661

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: