Dag 31 - zonder tape naar Troyes - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 31 - zonder tape naar Troyes - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 31 - zonder tape naar Troyes

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

09 Juli 2018 | Frankrijk, Troyes

Totaal gelopen: 840 km. Uitgegeven: 1055 euro

Je hebt het goed uitgerekend Hilde. Ik ben vandaag een maand onderweg en ik heb er nog steeds erg veel zin in en ben vol goede moed.
In die maand heeft het mij ook meegezeten, zowel qua slaapplaatsen, blessures (op het begin na) als het weer. Vanaf dat ik vertrokken ben, heb ik een keer 's middags een bui regen gehad bij Grave en in Germaine wat gedruppel. Verder alleen maar mooi, en de laatste weken erg warm weer. Ik heb alleen nog maar in de korte broek gelopen.
Als ik de gastenboekjes bij slaapadressen lees mag ik blij zijn dat het bij mij bij blaren zijn gebleven (gauw afkloppen), want daar staat wat ellende in. Ontstekingen, verstuikingen, kneuzingen en grote blaren, die allemaal behandeld moesten worden en het gastgezin zo aardig was om met ze mee te gaan naar een dokter.
Ik ben in ieder geval klaar voor de komende maanden.

Mijn gastvrouw madame Noble was ook niet zo toeschietelijk en gastvrij. Maar omdat ik het zelf vermoeiend vind om Frans te praten, zo zal zij dat misschien hebben bij het aanhoren en wellicht ook hebben gedacht: Ik kan wel wat zeggen, maar hij verstaat mij toch niet.
Om geen stilte te krijgen aan tafel loste madame Noble dit heel diplomatiek op door de televisie aan te zetten en zaten we tijdens de maaltijd heel gefascineerd naar het journaal te kijken.
Het was wel een kordate dame. Ze was de eerste die mij voor het ontbijt riep: "Alez monsieur, votre cafė est froid, terwijl het nog niet eens de afgesproken tijd was.
Nu we het over ontbijt hebben moet ik mijn verontschuldingen aanbieden aan het hotel in Baye, want vanaf dat moment eet ik alleen maar geroosterd stokbrood, die je in de koffie moet dopen of er vruchtenjam op smeren.
Bij mevrouw Noble was het na het ontbijt snel inpakken en wegwezen.

Om in Troyes te komen moest ik weer naar het fietspad langs het kanaal en was het nog 20 km. om Troyes binnen te lopen. Erg prettig om 's morgens vroeg langs het water te lopen en ik had zelfs het geluk om twee bevers te spotten, die echter meteen onder water doken toen ze míj hoorden

Rond het middaguur was ik al in de stad. Heb eerst een bezoek gebracht aan de kathedraal en vervolgens doorgelopen naar mijn slaapadres Maison Notre Dame en l'Isle. Daar wilde ik op tijd zijn om eerst mijn kleding en sokken te wassen om vervolgens de stad te bezoeken.
Toen ik door de poort liep dacht ik in eerste instantie in een strafkamp te zijn terechtgekomen. Tientallen jongeren liepen daar achter elkaar met een kruiwagen stenen weg te brengen, maar navraag leerde dat ze dit voor hun lol deden.
Omdat ik op mijn slaapadres niet kan eten heb ik eerst bij een Intermarchė boodschappen gedaan voor het avondeten, ontbijt en lunch en ben vervolgens de stad ingelopen.
Troyes is een prachtige, oude stad, geheel in Middeleeuwse stijl, maar wel met alle moderne winkels. Zelfs een HEMA kwam ik tegen. Heb een tijdje op een marktplein in de schaduw op een bankje gezeten. Viel me op dat de vakantieperiode begonnen is, want er liepen veel toeristen rond.

En nu zit ik in mijn spaarzaam ingerichte kamer dit verslag te typen en doe mij ondertussen te goed aan wortels, stokbrood met kaas en straks een bakje frambozenyoghurt na.
Hoop dat ik vannacht een beetje kan slapen. Op het bed ligt een dunne matras met daaronder een dikke MDF-plaat en als kussen zo'n rond Frans geval, waar ik het normaal niet zo op heb.

En wie ook vandaag op de gang ook weer tegen kwam was mijn kamergenoot uit Givet. We lopen zonder het door te hebben vlak achter elkaar aan.




  • 09 Juli 2018 - 18:51

    Harry:

    He Aart-Jan,

    Mooi dat je met een goed gevoel kan terugkijken op de eerste maand, ik vind je verhalen iedere dag leuk om te lezen dus dat doe je niet voor niets.
    Ik ben benieuwd hoe lang je baard uiteindelijk wordt, het staat je goed.
    Op de laatste selfie sta je ontspannen, mooi houden zo. Vandaag ben ik weer na mijn vakantie begonnen en dat was prima ondanks de wat pittige dag. Goede reis verder.

  • 10 Juli 2018 - 07:41

    Astrid Hilderink:

    Hoi Aart Jan

    Nu ben ik intussen weer helemaal bij met het lezen van jouw verslagen. Vorige week was er idd een storing waardoor het inloggen niet lukte.
    Leuke en bijzondere verhalen heb je elke dag, en mooie foto's. Een bijzondere tocht, ik heb er veel bewondering voor dat je deze uitdaging bent aangegaan.
    Veel succes met het vervolg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 8554
Totaal aantal bezoekers 748676

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: