Dag 101 - Nog een keer flink klimmen - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 101 - Nog een keer flink klimmen - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 101 - Nog een keer flink klimmen

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

17 September 2018 | Spanje, Tríacastela

Totaal aantal gelopen: 2587 km.
Nog te lopen naar Fisterra: 230 km.

Het was vandaag de laatste dag voor Santiago de Compostella, dat ik flink aan de bak moest.
Het was nog donker toen ik rond zeven uur het bergdorpje La Faba verliet. Het was even zoeken naar de goede richting, maar eigenlijk was het heel simpel. Ik wist dat ik moest klimmen en er was maar een (steenslag)weg aan het eind van het dorp dat omhoog ging en die moest ik hebben. Ik was erg blij met mijn hoofdlamp, want anders had ik het in het schemerdonker op de rotsachtige weg erg lastig gehad.
Dat had ik ook met hoofdlamp, want het was meteen een stevige klim naar boven richting O Cebreiro. En er stond een warme wind, zodat ik het zweet al flink los had in de vroege ochtend.
Het dorp O Cebreiro is een museumdorp met de oudste kerk op de camino daterende uit de 9e eeuw. Ik ben er naar binnen gegaan (het was gratis) en was onder de indruk van de eenvoud, maar ook van de vele kaarsen die er branden.

In O Cebreiro verliet ik de regio Castillio y Leòn en bevind ik mij nu in Galicië. Vanaf La Faba loop ik door een schitterend groen berglandschap en hoewel de beklimmingen mij veel inspanning kosten is het een genot om hier te lopen. Naast de Pyrėnėen is dit voor mij het mooiste stuk van de camino. Het is zeer bergachtig hier, maar heel groen en schitterende vergezichten.
Tegelijkertijd merk ik ook, dat mijn krachten afnemen. Terwijl ik verder klim richting Triacastela, mijn eindbestemming van vandaag, loop ik langzamer, gaan mijn heupen zeer doen en moet ik mijn rugzak wat vaker even op de grond zetten.
En dan, vlak na Hospital de Condesa, komt de laatste stevige beklimming naar de Alto de Poio en toen ik eenmaal op de top stond wist ik dat ik nu alleen nog met wat 'heuvelachtig' terrein te maken krijg om in Santiago de Compostella aan te komen.
En op die Alto de Poio heb ik een kreet van overwinning geslaakt. In de wetenschap dat menig pelgrim een taxi of bus heeft genomen om diverse trajecten over te slaan, heb ik.aan een stuk doorgelopen, sta ik hier op de top en heb ik nog maar '150 km' te gaan om Santiago de Compostella binnen te lopen.

De overwinningskreet hoort bij mijn emotionele stemming. Ik merk dat ik sneller geëmotioneerd ben sinds ik de Cruz de Ferro ben gepasseerd. Of het komt doordat ik Santiago de Compostella nader (en mijn vrouw in de armen kan sluiten), het einde van mijn reis nadert, het landschap, of ontmoet ik gewoon moe ben, weet ik niet. Ik laat het maar gewoon gebeuren. Het is een onderdeel van mijn camino.

Het is tegen half twee dat ik Triacastela binnenloop. Moe, maar voldaan na een flinke afdaling van een aantal kilometer. Dit keer gelukkig niet over rotsachtige paadjes, maar een goed geplaveide veldweg. Desondanks kan ik mijn benen voelen.
Morgen loop ik naar Barbadelo. Ik heb de keuze uit twee mogelijkheden. Een mooie route van 29 km. via Samos en een iets minder imponerende route van 23 km. via San Xil. Zoals ik mij nu voel kies ik voor de laatste optie.

Ik voel mij vereerd dat er inmiddels mensen zijn die in mijn voetsporen zijn getreden. Leuk om je reactie te lezen Annelies. Mocht je nog besluiten om op enig moment verder te lopen vanaf La Souteraine en tips wilt hebben, laat het me weten.

Ondertussen zit ik dit verslag te schrijven op een terrasje, maar wordt daarin telkens onderbroken. Telkens nieuwe begroetingen, komen 'bekenden' even bij mij zitten, worden nieuwe pelgrims voorgesteld.
De camino is een grote familie.

  • 17 September 2018 - 17:31

    Gerald Boswinkel:

    Inspirerend om jouw verslagen (bijna) dagelijks te volgen. De ‘eindspurt’ is in zicht. Succes!

  • 17 September 2018 - 18:02

    Wim Dwars:

    Dag Aart Jan, je laatste verslagen lezende hoop ik niet dat je motor problemen gaat geven. Je mag toch ook een keer een extra rustdag nemen? Maar ja zit je daar een hele dag te nixen, is lijkt me ook niets voor jou. Wat me opvalt is dat je minder zakelijk schrijft dan in het begin. Nu met meer gevoel en beleving.
    Straks krijgen we nog een heel andere collega terug. Kunnen we straks lekker over roddelen welke onze voorkeur heeft.

    Geen gekheid meer, slaap lekker straks en veel energie toegewenst om volop van je prestatie bij het halen van de eindbestemming te genieten.


    Ben toch benieuwd hoe je er op de eerste werkdag uitziet.


    Wim Dwars



  • 17 September 2018 - 19:42

    Marie-josé:

    Wat een prestatie .je kunt hartstikke trots zijn op jezelf. Mooi om elke avond te kunnen lezen hoe het met je gaat . Zullen velen straks missen. Ik denk dat jij de Camino gaat missen. Fijn dat je zo heb genoten van de mooie natuur en de mooie ontmoetingen. Logisch dat je soms emotioneel bent. Is alleen maar goed denk ik. Ik wens je nog hele mooie dagen. . Fijn dat je Karin gauw weer ziet en dat jullie nog samen het laatste deel van de Camino lopen . groeten mariejose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 3126
Totaal aantal bezoekers 748752

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: