Dag 48 - Warm, warm, warm - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 48 - Warm, warm, warm - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 48 - Warm, warm, warm

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

26 Juli 2018 | Frankrijk, Cluis

Totaal gelopen: 1265 km. Uitgegeven: 1737 euro

Het was gisterenavond erg gezellig in La Châtre. We hebben een brasserie opgezocht en daar heb ik een heerlijke salade gegeten, natuurlijk met stokbrood en een goed glas wijn. En ondertussen met Conny en Olivier onze belevenissen verteld op onze camino.
La Chatre is een oude historische stad en was het bijzonder sfervol tafelen.
In de slaapzaal van de Presbytere was het erg warm, maar toen ik om half tien in bed lag ben ik gelijk in slaap gevallen.

Vanmorgen om zes uur opgestaan. Conny en Olivier waren al vertrokken. Maar omdat de bakker pas om zeven uur open gaat ben ik ook om die tijd weggegaan. Echter, in het hele centrum van La Chatre geen bakkerij te zien. Uiteindelijk werd ik naar een straat verwezen die echter zo ver van de route lag, dat ik besloot maar te gaan lopen en dan maar zien wat ik onderweg tegen kom.
Dat viel tegen, want de dorpjes die ik passeerde hadden geen winkels en dus ook geen bakkerij. En of het nu kwam doordat ik niet gegeten had of door de lange etappe van gisteren, maar het lopen viel mij erg zwaar. Om de vijf kilometer even uitrusten, de rugzak afdoen en dan weer verder. In Sarzay, een kilometer of acht van La Chatre en waar ook geen winkels te zien waren heb ik in een parkje mijn noodrantsoen Tuc-koekjes aangebroken om toch iets aan eten te hebben.

Het was nog maar tien uur, maar het was inmiddels flink warm geworden. Ik had het zweet al helemaal los.
Na tien kilometer verder te hebben gelopen kwam ik in Neuvy-Saint-Sépulchre. Een pelgrimsdorp, waar ze zelfs boetieks hebben met pelgrimskleding. Tevens een redelijk stadje. Als eerste heb ik een bakker opgezocht en een aantal broodjes gekocht, daarna op een terras een heerlijk koud glas cola gedronken en tot slot in een buurtwinkel wat fruit en melk gekocht. Dat alles net buiten het dorp een vijver naar binnen gewerkt en toen had ik het gevoel er weer tegen aan te kunnen.

Dat viel tegen, want net als in de rest van Europa was het benauwd warm. De laatste negen kilometer naar Cluis in de palle zon met temperaturen van rond de 37¤. Het was behoorlijk afzien, maar uiteindelijk met mijn kleding nat van het zweet kwam ik bij de pelgrimsherberg aan.
Daar heb ik een hele tijd onder een bijna koude douche gestaan. Heerlijk.
In de refuge zijn Conny en Olivier ook. Ze lopen in hetzelfde tempo en dezelfde afstand als ik, maar lopen altijd voor mij. En er is een jonge Fransman, Anthoni uit Lille.
Olivier heeft boodschappen gedaan en voor ons gekookt. Spaghetti, een steak, salade en rose. Een feestmaaltijd.

Leuk ook om jullie reacties te lezen, ook van mijn collega's uit Haaksbergen.



  • 27 Juli 2018 - 15:32

    Jan Karssies:

    Leuk weer eens even wat verslagen van je te lezen. Goed om te zien dat je al zo ver bent en het nog steeds naar je zin hebt! Veel succes nog en blijf vooral genieten ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 8379
Totaal aantal bezoekers 748722

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: