Dag 47 - Van avond- naar ochtendmens - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 47 - Van avond- naar ochtendmens - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 47 - Van avond- naar ochtendmens

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

25 Juli 2018 | Frankrijk, La Châtre

Totaal gelopen: 1238 km. Uitgegeven: 1710 euro

Normaal gesproken ben ik een avondmens. Lig ik niet voor half twaalf in bed, maar heb 's morgens moeite met opstaan. Op deze camino lig ik tegen tien uur in bed of slaap ik al. Soms wordt het half elf, maar dat is een hoge uitzondering. 's Morgens ben ik tegen zes uur wakker en afhankelijk hoe lang de etappe is of wanneer ik welkom ben op mijn slaapadres, dommel ik nog even in. Om zeven uur ben ik uit mijn bed.
Conny en Olivier waren vanmorgen om vijf uur opgestaan en waren om zes uur vertrokken. Dat vond ik wel wat bar. Omdat het vandaag een warme dag zou worden leek het mij verstandig om op tijd te vertrekken, te meer omdat er weer een etappe van ruim dertig kilometer op het programma stond.
Om zes uur opgestaan en om zeven uur stond ik buiten.

Het voordeel van vroeg beginnen is dat het nog heerlijk fris is buiten. De zon is nog wat flets, maar de oranjekleurige zonnestralen zet het nog ontwakende landschap in een sfeervol licht. Het beviel me wel en ik denk dat ik de komende periode vaker op tijd weg ga.
Voordeel van zo vroeg in de ochtend wandelen is dat je bijzondere ontmoetingen hebt. Op een binnenweg, net na Saint Jeanvrin, kwam er opeens een reebok vanuit de berm de weg op. Het dier had niet in de gaten dat ik achter hem was. Ik bleef doodstil staan en af en toe keek het in mijn richting. Ik vormde waarschijnlijk geen bedreiging, want het liep rustig verder. Pas toen ik ook in beweging kwam ging het er van door.
En niet veel later komt er van de andere kant uit een bocht een vos naar mij toe lopen. Het dier schrok zich kapot toen het mij zag en schoot het bos in.

Tot Chateaumeillant was het lekker lopen. Toen kon je merken dat de warmte toe nam. Warm werd het helemaal vanaf Nėret tot La Châtre. Lange wegen, kurkdroge grond, geen beschutting en alleen akkers te zien. Het deed me denken aan de weg naar Rheims, alleen zat hier iets meer variatie in het landschap.

Om half drie kwam ik in La Chatre aan en was de weg naar de refuge snel gevonden. Ik slaap vanavond in de Presbytere, een kerkelijk opvanghuis voor pelgrims. Daar tref ik ook Conny en Olivier weer.
Eerst tijd genomen voor de gebruikelijke dingen, zoals douchen en de kleding wassen. Daarna zijn we met z'n drieeën het centrum ingelopen en een biertje gedronken op een terras. En omdat we hier zelf ons eten moeten koken, maar nergens in de buurt een supermarkt te vinden is, gaan we als de restaurants om zeven uur open gaan ergens een plate-de-jour eten.
Nee, het bevalt me wel om ' morgens op tijd te vertrekken en 's middags in het begin aan te komen.

  • 25 Juli 2018 - 20:42

    Elise:

    Hi AJ!

    Klinkt alsof het mooi gaat daar!!! Leuk om te lezen!

    Geniet!

    Liefs, Elise

  • 25 Juli 2018 - 22:34

    Ma :

    Voor het slapen gaan mijn vervolg verhaal weer gelezen, altijd weer de moeite waard! Vandaag dus ervaren dat de morgenstond goud in de mond heeft zoals het spreekwoord zegt! Vandaag kreeg ik je kaartje,leuk,bedankt.

  • 26 Juli 2018 - 11:12

    Ansjelien Aarnink:

    Vanmorgen popte er een afspraak op in mijn agenda, waar jij ook altijd bij aanschuift ... Omdat die afspraak toch niet doorging, ben ik je reisverhalen maar eens gaan lezen. Bijzonder, dat ik op deze manier 'met je mee kan wandelen'. Wat een leuke verhalen. Ik wens je een nog veel bijzondere ontmoetingen en veel wandelplezier.

  • 29 Juli 2018 - 19:11

    Test:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 8819
Totaal aantal bezoekers 748742

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: