Dag 16 - De RAVeL - Reisverslag uit Namen, België van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 16 - De RAVeL - Reisverslag uit Namen, België van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 16 - De RAVeL

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

24 Juni 2018 | België, Namen

Totaal gelopen: 455 km. Uitgegeven: 497 euro

Vandaag is mijn vader jarig en zou hij, als hij nog geleefd had, 91 jaar zijn geworden.

Ik heb het erg naar mijn zin gehad bij Sabine en Andrė. Zoals ik al schreef woonden ze in een prachtig huis en keek ik vanuit mijn raam uit over de landerijen van Enines. 's Avonds bourgondisch gegeten met leuke gesprekken aan tafel. Andrė maakt documentaires voor de Belgische televisie, vooral m.b.t. culturele en historische onderwerpen. Hij had o.a. een documentaire gemaakt over het leven van Etty Hillesum en had toen natuurlijk mijn volle aandacht. Hij liet me o.a. de originele storyboards zien die ze hiervoor hadden gebruikt en hij beloofde mij een link op te sturen, zodat ik zijn documentaire ook kan bekijken.
Maar de koek was nog niet op, want even later kwam zijn zoon thuis in het uniform van een Franse infanterist met volle bepaking uit het leger van Napoleon. Hij kwam net terug uit Waterloo waar ze de bekende slag hadden nagespeeld. Ik zal hier verder niet teveel over uitwijden, ik denk dat jullie wel snappen dat het heel gezellig werd in de keuken.
Vanmorgen na het ontbijt werd ik door Sabine en Andrė vriendelijk uitgezwaaid, nadat ik eerst nog met hen op de foto moest.
En het enige wat ze voor dit alles wilden hebben was een donativo en die heb ik hun graag gegeven.

Of het nu kwam dat ik het op dit gastadres zo naar mijn zin heb gehad weet ik niet, maar de vermoeidheid was hlemaal weg en had ik weer spirit om er tegen aan te gaan.
De weg naar Namen was heel eenvoudig. Dertig kilometer recht-toe-recht-aan over de RAVel 2, een fietspad over een voormalige spoowegbedding, maar geloof het of niet, na de kasseien van gisteren voelde het geasfalteerde fietspad als een weldaad voor mijn voeten. Ik heb super lekker gelopen zonder ook maar enige last van mijn voeten te hebben gehad.
De weg was ook verre van saai. Er viel genoeg te zien onderweg. Mooie, oude verlaten stations, oude vervallen spoorwegviaducten en ook het landschap oogde veel mooier dan gisteren.
Bovendien was het vandaag zondag en was het fietspad vol met wielrenners en dagjesmensen op de fiets. Regelmatig hoorde ik 'bonne route' en bien camino als aanmoediging.
En soms waren er fietsers die even een praatje met mij maakten. Zo ontmoette ik bijv. Maryse uit Tienen, die erg onder de indruk was van mijn wandeltocht en Jacques uit Sint Truiden, die een stukje met mij meefietste. Hij was zelf net terug uit Santiago de Compostella en was nog vol van alle belevenissen.

Halverwege het traject kwam ik langs een warenmarkt in Eghezėe en leek het me een goed moment om even uit te rusten en een kop koffie te drinken. De meeste Belgen op het terras hadden nog de kleding van het nationale elftal aan en de sfeer was zeer uitbundig.

Iets onder Eghezėe sluit een pelgrimsroute uit Duitsland aan op de Via Monastico. Er was een kans dat ik nu meer pelgrims zou tegen komen, maar ik heb ze nog niet gezien.
Het schijnt, althans volgens mijn gastheren, dat de meesten in april en mei bij hen overnachten, om dan in juni in Santiago aan te komen.

Rond half vijf kwam ik in Namen aan en moest ik nog even zoeken hoe ik bij mijn overnachtingsadres moest komen. Maar dankzij Google Maps liep er redelijk snel naar toe.
Ik had wel de pech dat het huis waar ik zou slapen op een berg stond en ik eerst nog een weg met een stijgingspercentage van 7% moest nemen. Maar het voordeel is dat ik nu vanuit mijn raam een schitterend uitzicht op heb op de stad.

  • 24 Juni 2018 - 20:04

    Hilde:

    Dag Aart-Jan, een bijzondere dag voor je, de geboortedag van je vader. Je zult vast veel aan hem hebben gedacht vandaag...
    Heel bijzonder al die verschillende mensen die je ontmoet! En al die verschillende ervaringen!
    Je maakt zo van alles mee. Ben elke dag benieuwd om te lezen wat je weer hebt meegemaakt.

  • 24 Juni 2018 - 20:37

    Jan Pietersen:

    Dag Aart Jan,

    Twee weken geleden heb ik je ontmoet in Eibergen. Vanaf die tijd volg ik je elke dag en ik moet zeggen, dat ik met veel plezier je verhalen lees: mooie beschrijvingen van het landschap en idem van de ontmoetingen. Wat zijn er toch veel aardige mensen!.
    Ik wens je nog veel fijne ontmoetingen toe en vele geluksmomenten!
    Een groet uit Eibergen ( hoewel... ik zit nu op een camping aan de Noord-Hollandse kust, bij prachtig wandel- en fietsweer)

  • 25 Juni 2018 - 10:01

    Ma Kaptein:

    Uit ervaring kan ik bevestigen dat prettige contacten energie geven en vermoeidheid doen vergeten. Ook ik heb nog even aan de verjaardag van je vader gedacht en hoe gezellig het was om samen met hen jullie verjaardagen te vieren. Ik geniet iedere dag weer van je verhaal en de vele leuke,interessante, mooie ontmoetingen die je hebt. Het was gisteren gezellig dat Karin en Anne hier waren.

  • 25 Juni 2018 - 21:17

    Maryse Vanleeuw:

    Dag Aart-Jan,
    Wat Jan Pietersen schrijft, kan ook ik beamen. Je hebt de streek waar ik woon inclusief de landschappen correct en mooi beschreven! Je hebt er nog een volger bij! Nog veel moed en wandelplezier en altijd positief blijven denken! Maryse

  • 25 Juni 2018 - 21:18

    Thom:

    De verjaardag van Opa.. inderdaad. Wel mooi dat je op zo'n dag zo'n mooi gezelschap hebt ontmoet. Het is haast een cadeautje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 7679
Totaal aantal bezoekers 748721

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: