Dag 94 - Culinair feest in Leòn - Reisverslag uit León, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 94 - Culinair feest in Leòn - Reisverslag uit León, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 94 - Culinair feest in Leòn

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

10 September 2018 | Spanje, León

Totaal aantal gelopen: 2403 km.
Nog te lopen naar Fisterra: 414 km.

Vanmorgen zowaar om half zeven wakker geworden van de wekker. Heerlijk. Vervolgens rustig opgestaan, ontbeten en was het tegen half acht dat ik vertrok. Zo laat ben ik de laatste weken niet eerder weggegaan.
Ik had ook maar een korte etappe van slechts 15 km. naar Leòn. Over de weg daar naar toe zal ik het niet hebben, dat gaf een zelfde beeld als gisteren, maar het was wel een prachtig gezicht toen ik van een heuvel de stad in de vallei zag liggen. En na een flinke afdaling liep ik rond elf uur al de stad in.
Daar nam ik afscheid van mijn 'wandelmaatje' Kathrine. Zij heeft voor twee dagen een hostel geboekt en zie ik waarschijnlijk niet weer.
Zo gaat dat op de camino. Tenminste in de meeste gevallen. Ik heb onderweg ook al twee liefdes zien opbloeien tussen een Japans en Duits meisje met respectievelijk een Spaanse en Amerikaanse jongen, dus hoe dat straks moet als die in Santiago de Compostella zijn....

Ik had besloten om in Albergue 'Monestario Benedictinas Santa Maria de Garbajal' te overnachten. De herberg heeft 140 slaapplaatsen, daar moest vast nog een plekje voor mij zijn ėn wat belangrijker was; het was al open toen ik er arriveerde. Ik had dus ruim de tijd om de stad te bekijken.
Op de slaapzaal tref ik mijn Braziliaanse vrienden weer, dus dat wordt morgen geen uitslapen.

Na een middag door de stad te hebben gelopen vind ik Leòn persoonlijk veel mooier dan Burgos. Het is authentieker, prachtige pleinen met oude gebouwen en kleine, nauwe winkelstraatjes met gebouwen in fraaie pastelgetinte gevels.
Ook heb ik geluisterd naar de wijze woorden van mijn schoonzus, mijn principes voor een keer op zij gezet, en een kaartje gekocht voor de kathedraal (overigens had de kathedraal van Burgos ook twee gedeelten die vrij toegankelijk zijn, maar moest je betalen voor het middenstuk met de pronkstukken).
En ook hier weer een duidelijk verschil. Zo protserig en overweldigend de kathedraal van Burgos van binnen is, zo eenvoudig is die van Ĺeòn. Ook dat sprak mij meer aan en ik was vooral onder de indruk van de glas-in-lood-ramen (meer dan 1400 m2 en een origineel uit hout gesneden koor uit de 15e eeuw).

Waar ik ook van onder de indruk ben is het eten hier. Elk restaurant heeft zo zijn eigen, kleine gerechtjes en door van restaurant naar restaurant te hoppen creeër je een culinair feestje. Ik ben bang dat ik mijn broekriem straks weer wat minder strak hoef aan te trekken.

  • 10 September 2018 - 18:19

    Mieke:

    Toch fijn dat er iemand naar mij luistert ;-) ik vind die kerken ook vaak te overdadig maar ook altijd weer indrukwekkend om te zien ondanks het feit dat ik mezelf ook wel een atheïst durf te noemen loop ik graag zo af en toe een oude kerk binnen en soms kom je dan voor zeer aangename verrassingen te staan. Veel plezier verder AJ, nog even en dan sluit Karin aan. Ik begreep dat die heel serieus met haar voorbereidingen bezig is, respect!!! Voor jou is het al een onvergetelijke ervaring en dat gaat het straks voor Karin ook worden. Stiekum een beetje jaloers op deze geweldige ervaring! Succes verder!! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 3584
Totaal aantal bezoekers 748683

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: