Dag 46 - Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Le Châtelet, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 46 - Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Le Châtelet, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 46 - Vrijwilligerswerk

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

24 Juli 2018 | Frankrijk, Le Châtelet

Totaal gelopen: 1207 km. Uitgegeven: 1663 euro

Vanmorgen werd ik hartelijk uitgezwaaid door Patrick en Dominique, de hospitalieres van de refuge.
Ze hebben het mij van alle kanten naar de zin gemaakt. Ik was gisteren nog niet binnen of Dominique ging als een razende pannenkoeken bakken en stonden er in no-time tien pannenkoeken voor me klaar. Er werden flessen met water, siroop, en flesjes bier op tafel gezet, want ik moest met het warme weer goed drinken. Patrick heeft al bellend nieuwe slaapplaatssen geregeld. En gisteren hebben we samen met Mirjam en Orella, een echtpaar uit Amsterdam, tot laat in de avond onder het genot van een paar goede glazen wijn heerlijk gegeten en met elkaar gepraat. Een reuze gezellige avond.
En dan te bedenken dat deze mensen dit geheel vrijwillig doen en twee weken lang pelgrims opvangen en ze goed uitgerust en wel doorvoed weer zien vertrekken.
Ik heb daar grote bewondering voor. Zoveel mensen op zoveel verschillende plekken die allemaal bezig zijn er voor te zorgen dat je als pelgrim in Santiago de Compostella mag aankomen.

Het was een warme dag met hoge temperaturen, maar wel met een licht windje, wat voor enige verkoeling zorgde. Probleem was dat je gedurende de weg naar Le Chatelet op het dorp Loye-sur-Aron, geen plaats van betekenis tegenkwam. Ik liep voornamelijk over zandweggetjes en moest dus spaarzaam zijn met het water.
In Loye-sur-Aron kwam ik Mirjam en Orella weer tegen. Die zaten op een terrasje. Ben bij hun gaan zitten en zo nog een uurtje met elkaar zitten kletsen.

Inmiddels was het een uur of twee geworden en voelde alles als een warme deken aan. Het was nog twee uur lopen naar mijn slaapadres en toen ik daar rond vier uur aankwam, waren mijn kleren helemaal nat van het zweet.
Ik was blij dat ik onder de douche kon.

In het onderkomen slapen nog twee andere pelgrims. Conny uit Schipluiden en Olivier uit Parijs. Ze hebben elkaar onderweg ontmoet en besloten samen verder te lopen tot Limoges.
Met z'n drieeen buiten in de tuin de maaltijd gegeten. Kreeg ik gisteren een vijfgangen menu alles vers en zelfgemaakt, vandaag kreeg ik een dienblad met wat plastic bakjes rauwkost en een plastic schotel met lasagne die je moet opwarmen in de magnetron. En ik betaal daar bijna de helft meer voor. Iedere avond opnieuw is het een verrassing waar je terecht komt en wat service je krijgt.

  • 24 Juli 2018 - 21:06

    Anne:

    Ik wil ten eerste even zeggen dat ik tot nu toe(bijna) elke keer nog je verslag heb gelezen, ook al reageer ik niet altijd.
    Ik vind het ook altijd wel grappig om te lezen hoe de ene persoon je helemaal in de watten gelegd en dat de andere je maar gewoon een nachtje laat slapen en that's it. Maar ja verschil moet er zijn.
    Hopelijk dat het de komende dagen wat beter gaat met de warmte, maar dat zal het wel niet worden.
    Ik zal waarschijnlijk weer veel aan je denken als ik op kamp ben want daar is het ook heel warm.
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 8957
Totaal aantal bezoekers 748675

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: