De voorbereiding (deel 1) - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu De voorbereiding (deel 1) - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

De voorbereiding (deel 1)

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

08 Mei 2018 | Nederland, Enschede

Een jaar geleden ben ik begonnen met de voorbereiding. Ik werd lid van Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, kocht alle wandelboeken die mij naar Fisterra moeten brengen, de noodzakelijke Jacobsschelp en natuurlijk de Pelgrimpas.
Vervolgens heb ik met behulp van de wandelboeken de etappes bepaald waarbij ik uit ben gegaan van een gemiddelde etappe van zo’n 25 kilometer met af en toe een uitschieter van 30-35 km. en rustige etappes van zo’n 15 kilometer. Ik neem geen rustdagen en als ik onderweg ook geen tegenslagen krijg dan ben ik over 110 dagen in Fisterra.

De afgelopen weken heb ik vooral besteed aan de aanschaf van materiaal. Nieuwe A/B wandelschoenen, een jas, Teva-sandalen, een slaapzak en lakenzak, wandelbroeken en sneldrogende t-shirts.
Een flinke kostenpost maar ik wil vooral goed materiaal als ik zo lang onderweg ben.

Ik heb geprobeerd me enigszins in de Franse taal te bekwamen (ik kan namelijk geen woord Frans), maar dat viel tegen. Heb nu Google Translate op mijn mobiel gezet en met de woordenschat die ik mij eigen heb gemaakt hoop ik dat dit mij enige houvast geeft om met de Fransen te communiceren.

Vanaf maart ben ik elk weekend aan het wandelen, enerzijds om de nieuwe wandelschoenen in te lopen maar ook om aan het ritme van het wandelen te wennen. De schoenen lopen super en heb ik er alle vertrouwen in dat ik weinig problemen ga krijgen van de voeten.
De afgelopen dagen heb ik op “bergachtig” terrein kunnen oefenen. Ik was voor een familieweekend in Zuid-Limburg en had een paar wandelroutes uitgezocht waar je soms flink moest klimmen en dalen. Weliswaar zonder zware rugzak maar mijn lichaam protesteerde niet en dat is een bemoedigend teken.


  • 08 Mei 2018 - 19:01

    Mieke:

    Leuk om hier je voorbereidingen te lezen AJ, het duurt nog even maar ik wens je vast veel succes!!!!

  • 08 Mei 2018 - 19:43

    Aart-Jan:

    Dank je wel Mieke. Komt helemaal goed.

  • 08 Mei 2018 - 21:01

    Miranda:

    Leuk, deze site!
    Ik ben benieuwd naar jouw belevenissen!


  • 09 Mei 2018 - 07:46

    Jan Karssies:

    Leuk, Aart-Jan! Heb je ook ergens een overzicht van je route? Misschien komen Jacomijn en ik je nog wel ergens tegen tijdens onze motorvakantie in Frankrijk deze zomer!

  • 09 Mei 2018 - 16:16

    Erna:

    Leuk AJ!! Alvast veel succes en uiteraard plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 7228
Totaal aantal bezoekers 748708

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: