Dag 111 - Het einde van de wereld - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 111 - Het einde van de wereld - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 111 - Het einde van de wereld

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

28 September 2018 | Spanje, Fisterra

Totaal aantal gelopen: 2808 km.

Hier zit ik dan, samen met Karin op een rotsblok op de 'Cap de Finesterra, het uiterste puntje van het Iberisch schiereiland en ik kijk uit naar de ondergaande zon.
Verder dan hier gaat het niet. Mijn voettocht van bijna vier maanden is ten einde.

Ik had verwacht daar geëmotioneerd door te zijn, maar dat was ik niet. Ik was in een feeststemming.
Blij vooral dat ik hier nu samen met Karin ben, enorm trots dat ik mijn einddoel heb gehaald en dankbaar dat ik hier zonder problemen naar toe ben gelopen.

De zonsondergang was de climax van een enerverende dag. Tegen het middaguur kwamen we in Fisterra. Ik ben het strand opgelopen naar de zee. Dat was voor mij het moment dat ik mij ervan bewust was dat mijn camino was volbracht.
We hebben, symbolisch voor dit einde, onze wandelschoenen en sokken uitgetrokken en langs de vloedlijn van de Atlantische Oceaan naar Fisterra gelopen. En vervolgens naar de drie kilometer verderop gelegen 'Cap de Fisterra'.
En terwijl de zon langzaam in de zee verdwijnt en de lucht licht oranje kleurt, voel ik mij intens gelukkig en blij dat alles zo goed is verlopen.

Nu stop ik, want ik ben moe van alle emoties en indrukken. Morgen schrijf ik nog een verslag als sluitstuk van mijn camino.

  • 29 September 2018 - 03:29

    Mieke:

    Geweldig AJ, en wat een mooie foto, die zegt alles!! Het eind van je camino, je kan echt niet verder! Ik hoop niet dat dit het eind van je blog is, ik hoor graag nog hoe de terugreis gaat en hoe het voelt om weer in het "normale" leven te mogen/moeten functioneren. Tot je volgende verhaal!!

  • 29 September 2018 - 05:25

    Thom:

    Super trots op jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 1505
Totaal aantal bezoekers 748643

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: