Dag 35 - Steenslagweggetjes - Reisverslag uit Saint-Cyr-les-Colons, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 35 - Steenslagweggetjes - Reisverslag uit Saint-Cyr-les-Colons, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 35 - Steenslagweggetjes

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

13 Juli 2018 | Frankrijk, Saint-Cyr-les-Colons

Totaal gelopen: 938 km. Uitgegeven: 1338 euro

Dit wordt waarschijnlijk niet zo'n lang verslag. Ik ben erg moe en de ogen vallen bijna dicht. Ik had een lange etappe voor de boeg van ruim 30 km.
Om half negen vanmorgen vertrokken vanuit Roffey. Dit adres was ook weer bijzonder. Het was het eerste adres waar ik niet binnen mocht zijn. Zowel het avondeten als het ontbijt heb ik in mijn eentje in de tuin opgegeten. Gelukkig was het zacht weer.
Het eerste gedeelte ging nog over redelijk vlak terrein en kon ik lekker doorlopen. Het heeft wel iets om zo vroeg al op pad te zijn. Het landschap is nog wat verstild, je krijgt een gratis fluitcincert van vogels en de temperatuur is aangenaam. Op de landweggetjes richting Chablis word ik begeleid door talrijke vlinders en zwermen grote en kleine sprinkhanen. Een fantastisch gezicht hoe die beesten van de ene naar de andere plant springen. Ik word daar erg blij van.
Blij word ik ook van het landschap. Bourgondië is een stuk groener dan de voorgaande streek. De lichtgroene wijngaarden, afgewisseld met het donkergroen van een bos en daartussen nog wat gele akkers is prachtig om naar te kijken.

Maar een aantal kilometers voor Chablis verandert dit landschap. Het zijn nu vooral wijngaarden die je ziet en de wegen waar ik tot mijn overnachtingsadres over loop zijn steenslagwegen. Zandwegen met grote en kleinere losliggende kiezelstenen. Dat loopt niet alleen beroerd, maar is ook nog eens een aanslag op mijn schoenzolen, die daardoor al wat afgesleten zijn.
De vlakke wegen hebben plaats gemaakt voor steile hellingen en flinke afdalingen. Vooral bij de afdalingen moet je goed uitkijken waar je loopt, want door zo'n losliggende kiezel raak je zo de grip kwijt en roets je naar beneden.
Bovendien was de zon weer flink gaan schijnen en had ik het zweet flink los.
Ik was echt blij dat ik rond vijf uur in St.-Cyr-de-Collon was, want ik had het helemaal gehad.

In Chablis, een redelijk groot dorp en het enige ook waar ik boodschappen kon doen, was in eerste instantie nergens een supermarkt te vinden. Morgen slaap ik voor het eerst in een gemeenteherberg en moet ik mijn eigen potje koken. Maar morgen is het ook 14 juli, de nationale feestdag in Frankrijk en zijn alle winkels dicht. Vandaar dat ik nu alvast wat wil inslaan.
Chablis staat bekend om zijn (Bourgondische) witte wijn en dat was te merken. In de winkelstraat had je om de zoveel meter een winkel waar je wijn kon kopen en talrijke borden verwezen je naar de Domaine, maar een supermarkt wisten ze niet te zitten. Na enig informeren bleek er in een zijstraat een klein supermarktje te zujn. Maar ja, wat neem je mee aan eten wat niet te zwaar is en je twee dagen mee moet sjouwen in de rugzak. Na een goede tip uiteindelijk gekozen voor een pakje om soep te maken, tomaten en kiwi's en voor de vulling een zakje pinda's.
En morgen zo hoorde ik, zijn de bakkers gewoon open en kan ik ook inkopen doen voor het ontbijt.
Voorlopig zal ik dus niet verhongeren.

  • 17 Juli 2018 - 07:35

    Thom:

    Klinkt als een heftig dagje. Ging je niet heel soepel van steen naar steen hinkelen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 9293
Totaal aantal bezoekers 748686

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: