Dag 42 - Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Saint-Parize-le-Châtel, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 42 - Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Saint-Parize-le-Châtel, Frankrijk van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 42 - Na regen komt zonneschijn

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

20 Juli 2018 | Frankrijk, Saint-Parize-le-Châtel

Totaal gelopen: 1104 km. Uitgegeven: 1531 euro

Het was voor het eerst sinds ik op reis ben dat ik niet stond te popelen om te vertrekken. Het had vlak voordat de wekker ging hevig geregend. Het bed lag nog erg lekker en als ik naar buiten keek was de lucht grauw. Maar ook dit hoort bij de camino en uiteindelijk heb ik mij uit bed gesleurd.
In mijn eentje ontbeten, want Laura sliep nog en die wilde ik niet wakker maken.
Het onderkomen was van alle gemakken voorzien. Afbak stokbrood in de oven, kan met koffie gemaakt en met wat kaasjes en jam heerlijk gegeten. Voor de producten die je verbruikt betaal je een zeer schappelijke prijs en overnachting was op basis van een donativo. Voor pelgrims die nog naar Nevers gaan is het verblijf bij Xavier en Martine een absolute aanrader.

Voordat ik vertrok alsnog afscheid van Laura genomen. Zij voelde zich een stuk beter. Ze blijft nog een dagje en wil morgen weer verder lopen.
De weg van Nevers naar Challuy liep voornamelijk langs de grote weg, met veel verkeer. Maar nadat ik de voorstadjes van Nevers achter mij had gelaten werd het rustiger.
Wel kwam ik onderweg meer fietsers tegen, ook met een Jacobsschelp op de fietstas. Ik ben duidelijk op een route voor fietsers naar Santiago de Compostella. We zwaaien en wensen elkaar een 'buen camino'.

Ik heb vandaag weer een korte etappe en dat is prettig, want morgen heb ik er weer een van ruim dertig kilometer. De wandeling gaat over vlak terrein met overwegend weidevelden. Als je de talrijke electriciteitspalen en typisch Franse bouwwerken zou wegdenken, zou je het gevoel krijgen in Nederland te lopen.
Door de regen is het lekker afgekoeld en met 25¤ perfect wandelweer.
Het is rustig onderweg en ik kom nauwelijks iemand tegen. Ik ben benieuwd hoe dit straks zal zijn. In Cargilesse, nog zo'n 180 km. te gaan, komen de wegen uit Bourges en Vezelay samen richting St.-Jean-Pied-de-Port en hoeveel drukker wordt het dan

In Magny-Cours koop ik bij een Intermarchė boodschappen voor de lunch en het avondeten. Ik Saint-Parize-le-Chatel zijn geen winkels of restaurants en omdat ik niet weet wat ik in de refuge aantref leek het mij verstandig om wat extra eten in te kopen.

Tegen twee uur ben ik op de plaats van bestemming. Heerlijk. Kan ik goed uitrusten voor morgen. Niet veel later komen er drie andere pelgrims aanlopen. Een Frans echtpaar en een vriendin. Ook zij hebben vakantie en lopen een gedeelte van de Jacobsweg. Ze hebben geluk, want de herberg heeft maar vier bedden en is nu meteen vol.
Aan de overkant van de herberg staat een kerk uit de 12e eeuw met een nog volledig in tact zijnde ondergrondse crypte uit die periode. Uniek en daarom een bezoek zeker waard. Daarna op bed lekker een uurtje weggedommeld en nu zit ik buiten voor de herberg dit verslag te typen en dan niet te laat naar bed om morgen weer fit verder te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 10145
Totaal aantal bezoekers 748626

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: