Dag 5 - Vooral geen pizza - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 5 - Vooral geen pizza - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Vooral geen pizza

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

13 Juni 2018 | Nederland, Nijmegen

Afstand gelopen: 134 km. Uitgaven: 169 euro

Mijn gastvrouw in Rozendaal was een 83-jarige weduwe. Ik kreeg een slaapkamer naast die van haar en moest ook de badkamer met haar delen. Dat was wel even slikken.
Mevrouw Wanneė was zichtbaar blij met mij als gast. Ze had een paar maanden geleden haar man verloren en enkele weken geleden was ze in Duitsland geopereerd aan haar knie. Ik moest meteen na aankomst bij haar in kamer zitten en ze heeft zeker een paar uur tegen mij aangepraat. Dat was overigens geen straf want ze wist heel boeiend over haar leven te vertellen en toen ze terloops vertelde dat ze zich als activiste had ingezet voor dienstweigeraars was ik een en al oor. Maar toen ze haar zoon aan de telefoon kreeg was dat voor mij een goede reden om mij terug te trekken naar mijn kamer.

In Doesburg overigens kwam de aanlooproute van Enschede uit op ėėn van de hoofdroutes naar het zuiden, namelijk de Jacobsweg Nieumeghen. Die begint in Sint Jacobiparochie en zal mij vanuit Doesburg naar Den Bosch brengen.

Vanochtend ruim een half uur bezig geweest met de voetverzorging. Eerst de doorgeprikte blaren goed deppen met betadine en vervolgens de tenen en voetzolen intapen. Dit zal de komende dagen ook nog wel nodig zijn.
Nadat ik het ontbijt ook met de oude dame had genuttigd ben ik tegen 9.00 uur vertrokken richting Nijmegen.
In Arnhem was het zwaar bewolkt met af en toe lichte regen. Heel ander weer dan een paar dagen geleden. Ik ben er wel blij mee, want nu kunnen mijn voeten een beetje afkoelen.
In Arnhem heb ik eerst boodschappen gedaan. Omdat de pizza's en shoarma's mij een beetje de neus uitkwamen, besloot ik op de gezonde toer te gaan. En nu zit ik, terwijl ik dit verslagje type, mij tegoed te doen aan puntpaprika's, fruitsalade, worteltjes en een biologische sinaasappel. En daarna nog als toetje een bakje Griekse yoghurt. Heerlijk.
In de Eusebiuskerk heb ik een stempel in mijn pelgrimspaspoort laten zetten en toen weer verder.

De etappe naar Lent zal geen eervolle vermelding krijgen als mooiste route naar Fisterra. Maar dat had ik van te voren kunnen weten, want tijdens de 4-daagse vond ik de 'Dag van Elst' de saaiste dag.

Tegen vijf uur kwam ik aan bij mijn overnachtingsadres in Lent en was aangenaam verrast dat ik een soort pipo-wagen helemaal voor mijzelf had.
Inmiddels heb ik mijn eerste was gedaan en toen ik na het douchen buiten voor de wagen in het zonnetje zat met een kop koffie voelde ik mij helemaal top.

@ In Elst zag ik dat de eerste vlaggen met schooltassen naar buiten werden gehangen.
Is je dochter ook geslaagd Elleke?

@ Thom: Ik besef dat ik over historisch grondgebied loop. In Ressen stond o.a. een kerkje waarvan het fundament rust op Gallo-Romeinse steunpilaren. Als kenner van de Romeinen moest ik even aan je denken.

  • 13 Juni 2018 - 19:17

    Hilde:

    Dag Aart Jan,
    Eindelijk al je verslagen gelezen (Heb sinds vanavond vakantie ;-)). Wat leuk dat je elke dag iets van je ervaringen deelt. Bijzonder wat je zoal beleeft op je tocht. Een goede reis verder. Liefs, Hilde

  • 13 Juni 2018 - 19:27

    Ab Kaptein:

    AartJan wat geniet ik iedere dag weer van je verslag. Heel mooi iedere dag weer iets te lezen van je ervaringen en belevenissen. Het ga je goed! Veel sterkte en doorzettings vermogen gewenst!

  • 14 Juni 2018 - 08:22

    Erwin Domburg:

    Het begint al aardig verslavend te worden... Iedere dag even jou verslag na te lezen. Superleuk!
    Doet me terugdenken aan mijn eigen reiservaringen... Hoewel de factor "lopen" daar nooit echt een grote rol in heeft gespeeld :-)

    PS: Je weet dat er ook bussen rijden naar Santiago de Compostella?

    Ga zo door!

    Erwin


  • 14 Juni 2018 - 16:42

    Aart-Jan Elsenaar:

    @ Hilde, een hele fijne vakantie samen met Harry in Belgie. Rusr lekker uit. Jullie zitten alleen aan de andere kant dan waar ik straks ben.
    @ Als u mijn stukjes leuk vind heeft u geluk ma. Er volgen zeker nog zo'n 105 nieuwe verslagen.
    @ Goed om te lezen Erwin dat naast bier er een nieuwe verslaving bij is gekomen. En wat betreft het vervoer verwijs ik graag naar de foto bij mijn stukje "het begint te kriebelen".
    Succes daar in Haaksbergen.

  • 15 Juni 2018 - 16:31

    Thom:

    Mooie kerk hoor pap! Ben benieuwd of je nog meer van zulke mooie historische plekken gaat zien. Enige onderdeel van je reis waar ik jaloers op ben ;) haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 7240
Totaal aantal bezoekers 748485

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: