Dag 9 - Tabė Nederland - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu Dag 9 - Tabė Nederland - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Aart-Jan Elsenaar - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Tabė Nederland

Door: Aart-Jan Elsenaar

Blijf op de hoogte en volg Aart-Jan

17 Juni 2018 | Nederland, Vessem

Totaal gelopen: 257 km. Uitgaven: 263 euro

Ik schreef gisteren al dat ik moe aankwam. Ook had ik pijnlijke schouders van de rugzak. Maar met Brabantse hartelijkheid werd ik ontvangen door het echtpaar Verhoeven. Ik had mijn schoenen nog niet uit of de vrouw des huizes vroeg al of ik een 'pilske' wilde, zich verschuldigend dat ze alleen maar 'Hertog Jan' hadden; en ze ging net bezig met de was dus als ik nog vuile was had dan kon dat mooi mee en kon ik het de volgende zo weer droog meenemen en of ik ook na de pizza ook ijs met slagroom lustte....
Als pelgrim heb ik inmiddels geleerd om je niet bescheiden op te stellen maar overal ja te zeggen op datgene wat men je aanbied.

De volgende dag rond 09.00 uur vertrokken na eerst met het echtpaar gezellig te hebben ontbeten. Ik zag nogal tegen deze dag op want er stond weer een etappe van ruim 34 km. op het programma. Ik nam mij echter voor om na iedere 8 km.een pauze te nemen en dat pakte goed uit en heb ik relaxed en zonder noemenswaardige pijntjes gelopen.
Het was ook een mooie tocht door de natuurgebieden Kampina en Lanschoter heide. In het eerste gebied stonden een grote groep natuurvorsers door verrekijkite turen. Er bleken ijsvogels te zijn gespot die alleen in dat gebied voorkwamen en ik had het geluk er een te mogen zien.
In Spoordonk heb ik mij getrakteerd op een kop koffie met appelgebak en slagroom, dus ik ben bang dat van afvallen nog niet veel komt.

Vlak voor Vessem raakte ik plotseling van de route. Ik vond dat wel bizar. Heb ik het hele wandelboekje zonder problemen gelopen gaat het net voor de eindstreep mis. Gelukkig was er een fietsknopenpunt in de buurt en door de nummers te volgen kwam ik , zonder extra kilometers te maken om 17.00 uur in De Pelgrimshoeve in Vessem aan.

Dat ik nu in De Pelgrimshoeve ben is voor mij in meerdere opzichten bijzonder. Het is de plek waar alle pelgrimswegen vanuit Nederland bij elkaar komen, het is een ontmoetingsplek voor pelgrims en het is mijn laatste overnachtingsadres in Nederland.
Helaas bleek ik de enige gast te zijn. Ik had het wel leuk gevonden om mede-pelgrims te ontmoeten. Maar ik heb ' s avonds gezellig met de twee vrijwilligsters warm gegeten en koffie gedronken.

Maar morgen steek ik dan de grens over naar België en heb ik het gevoel dat mijn reis dan pas echt gaat beginnen. Het vertrouwde Nederland laat ik achter mij en ga nu het onbekende in.

Ik heb mijzelf maar eens een chouderklopje gegeven. Dat ik het toch all zover heb weten te brengen en de zaken goed heb voorbereid.


  • 17 Juni 2018 - 21:41

    Mieke:

    Nou Aart-Jan, dat schouderklopje heb je dik verdiend en van mij krijg je er ook nog eentje bij! Je bent goed op weg, en mag alle vertrouwen hebben dat het een goede tocht gaat worden dankzij alle voorbereidingen die je al hebt gedaan!! Heerlijk om Nederland achter je te laten, ik kan me voorstellen dat het nu pas voelt of het echt begint, ook al heb je er al 257!! km opzitten. Succes weer voor morgen en slaap lekker!!! Liefs

    PS dat afvallen komt vast nog wel.....

  • 18 Juni 2018 - 07:50

    Björn:

    Leuk om je verhalen te lezen Aart-Jan.
    Succes de komende dagen in België. Wie knooit nog wah eem vedan hier ;)

  • 18 Juni 2018 - 08:39

    Ma Kaptein:

    Je krijgt van mij ook een schouderklopje erbij. “Een goed begin is het halve werk”
    Wat een belevenissen en wat weet je ons in kort bestek daar in mee te nemen. Het leest als een vervolg verhaal waar je iedere dag weer naar uitkijkt! Thom heeft zijn schrijvers talent niet van een vreemde! Hoop nog in veel verhalen iets van je pelgrimstocht mee te mogen beleven.

  • 18 Juni 2018 - 13:36

    Eva:

    Zorg er maar wel voor dat je niet al te verwend wordt! Maar als ik zo lees wat voor afstanden je hebt afgelegd heb je dat uiteraard ook wel verdiend. Geniet maar van je laatste dag in Nederland want vanaf dan zal het allemaal een stuk spannender worden en kan het echte avontuur beginnen !

  • 18 Juni 2018 - 18:09

    Remco:

    Dag Aart-Jan,

    Zo, je bent door de branding! Heel goed gedaan!!

    Zo te lezen begin je al aardig naar je lichaam te luisteren. Als je dat blijft doen kom je er wel.
    Mooi he, al die mensen die je op de weg tegenkomt.
    Ik lees iedere avond even wat je nu weer gedaan hebt vandaag. Leuk om mijn dag mee te eindigen.

    Hou vol (en als je kan opbrengen) blijf schrijven.

  • 23 Juni 2018 - 17:14

    Karin:

    En zo is het Aart-Jan, schouderklopje van mij erbij.
    Ik ben net begonnen je verhalen te lezen, liep een beetje achter. Maar ik geniet mee met je verhalen en ben benieuwd wat er nog komen gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aart-Jan

Actief sinds 07 Mei 2018
Verslag gelezen: 7241
Totaal aantal bezoekers 748635

Voorgaande reizen:

13 Mei 2022 - 13 Juni 2022

De Camino Portugues

09 Juni 2018 - 02 Oktober 2018

Aart-Jan pelgrimeert naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: